Diş Pulpası ve Özellikleri

Bir dişi açarak baktığımızda onun tümüyle kemik yapısından oluşmadığını görebiliriz. Dişin her tabakası farkı özelliklere ve işleve sahiptir. Dış kısmı kemiksi bir yapıya sahip olsa da iş kısmında onu sürekli besleyen ve İşlevini devam ettirmesini sağlayan tabakalar olduğunu görürüz.

Diş ağrısını ne zaman hissederiz? Dişin dış kısmında yani kemiksi yapıda sinirler olmadığı için çürükler iç kısma ilerleyinceye kadar herhangi bir ağrı hissetmeyiz. Diş ağrısı, içerisinde sinirlerinde bulunduğu pulpaya bakteriler girip apse yaptığında hissedilmeye başlar.

Pulpa, diş çürüdükten sonra savunmasız kalır ve çürük bu tabaka ulaştığında mutlaka tedavi edilmesi gerekir.

Pulpa Nedir?

Pulpa nedir hangi kısımlardan oluşur?

Diş pulpası, dişin merkezinde yer alan yumuşak doku tabakasıdır. Pulp, dişin sinir liflerini, kan damarlarını ve bağ dokusunu içerir. Dişin koruyucu diş minesinin ve dentininin altında bulunur.

Diş pulpası, dişin gelişim sürecinde önemli bir rol oynar. Dişin oluşumunda mineralizasyonu ve beslenmesini sağlar. Ayrıca, dişin duyusal tepkilerini ileten sinir liflerini içerir.

Diş pulpası, çeşitli faktörlere bağlı olarak iltihaplanabilir veya enfekte olabilir. Bunlar arasında derin çürükler, travma, çatlaklar veya dişteki büyük bir dolgu veya restorasyon bulunur. İltihaplanma veya enfeksiyon durumunda, diş pulpası hassas hale gelebilir ve ağrıya neden olabilir.

Diş pulpası tedavisi olarak bilinen bir işlem olan kök kanal tedavisi, iltihaplı veya enfekte diş pulpasının uzaklaştırıldığı ve boşalan pulpa odasının temizlendiği bir işlemdir. Kök kanal tedavisi, dişin sağlığını ve yapısını korumak için önemlidir. Bu işlem genellikle lokal anestezi altında gerçekleştirilir ve dişin korunmasına yardımcı olur.

Diş pulpasının sağlıklı olması ve tedavisi gerektiğinde uygun şekilde yapılması, diş sağlığının korunması için önemlidir. Düzenli diş kontrolleri ve iyi bir ağız hijyenine sahip olmak, diş pulpasının sağlığını korumak için önemli adımlardır.

Dişimizin sert mine tabakası ve dentin çoğunlukla minerallerden oluşur. Pulpa, dişinizin canlı olan kısmıdır ve jöle benzeri bir kıvama sahiptir.

Pulpa şu kısımlardan oluşur:

• Kan damarları
  • Sinir dokuları
  • Bağ dokusu
  • Hücreler

Pulpanın  ana görevi, dentin oluşturmak ve dişin canlılığını devam ettirebilmesi için dişi beslemektir. Pulpa aynı zamanda dentin tabakasına nem, albümin ve fibrinojen gibi gerekli besinleri sağlayarak sağlıklı kalmasına yardımcı olur. Pulpada bulunan sinirler, dişinizdeki hasarı ve ayrıca sıcaklık veya basınç değişikliklerini hissetmenizi sağlayarak dişinizin korunmasına yardımcı olur.

Pulpa, dişinizin kan damarlarını ve sinirleri içeren tek kısmıdır. Pulpa tabakası ciddi şekilde hasar görürse, dişiniz kan ve sinir beslemesini kaybeder. Bu da dişin işlevini yitirmesine neden olur.

Pulpa Odası Nedir?

Diş özünüz dişinizin oyuk merkezinde bulunur. Bu oyulmuş alan iki bölüme ayrılmıştır: Pulpa boşluğu ve kök kanalınız. Pulpa odanız, dişinizin gövdesinde veya kronunda oyulmuş alandır ve kök kanalınız, kökün aşağısına doğru uzanır.

Diş Pulpası Sorununun Belirtileri Nelerdir?

Bir diş özü sorununun en belirgin belirtileri, duruma bağlı olarak değişebilir. Pulpitis gibi çoğu pulpa hastalığı diş çürümesinin bir sonucudur ve yalnızca ağrıya değil, aynı zamanda:

• İltihaplanma
  • Sıcak ve soğuğa karşı hassasiyet
  • Tatlılara karşı hassasiyet

Diş pulpanızda ciddi bir enfeksiyon gelişirse, şunlar ortaya çıkabilir:

• Ateşlenme
  • Ağızda koku
  • Diş apnesi
  • Dişin bulunduğu noktada şişlik
  • Lenslerde şişme

Bu belirtileri fark ederseniz, Diş polikliniği ve diş hekimine tedavi olmanız ciddi sorunların yaşanmasını önleyecektir. Diş hekiminiz bir diş rahatsızlığını erken teşhis ederse, tedavi muhtemelen daha kolay olacak ve dişinizin sağlığına kavuşması daha kısa zaman alacaktır.

Pulpa Nekrozu

Pulpa nekrozu, pulpanızın dişinizin içinde ölmesi anlamına gelir. Genellikle kronik pulpitisin sonucudur. 2016 araştırma incelemesine göre, diş çürüğü, pulpitis ve pulpa nekrozunun en yaygın nedenidir. (kaynak)

Durumunuz pulpa nekrozuna ilerlemeden önce, ağrı, iltihaplanma ve diğer pulpitis semptomları yaşayabilirsiniz. Nekroz aşamasına geldiğinizde, bir sinir ölürse artık ağrı hissetmeyebilirsiniz.

Pulpa nekrozu, dişinizin içinde iltihap birikmesi olan diş apsesine yol açabilir. Tedavi edilmezse, bir diş apsesi vücudunuzun diğer bölgelerine taşınabilir ve yaşamı tehdit edebilir.

Bazı durumlarda, kanal tedavisi, pulpa nekrozu olan bir dişi kurtarabilir. Diğer durumlarda dişinizin çekilmesi gerekecek veya implant uygulaması yapılacaktır.