Aft Nedir ve Tedavisi Nasıldır?

Toplumda sıklıkla karşılaşılan bir ağız yarası türü olan aft, kişide ciddi ağrı ve sızılara sebep olmasının yanında yemek yeme, gülme ve konuşma gibi eylemleri de kısıtlayabilmektedir. Bu nedenle günlük hayat rutinlerini doğrudan ve olumsuz yönde etkilediği söylenebilir.

Ortalama her beş kişiden birinde görülen aft genellikle yanak iç bölgesinde, dudak iç bölgesinde, damakta yahut da diş etinde ortaya çıkar. Ağızda aft oluşumu nedenleri birbirinden farklı olmakla birlikte bütün aftların ortak özelliği acı, ağrı, hassasiyet ve kaşıntıya sebep olması şeklinde sıralanabilir.

Herkesin ağzında farklı bir sebebe bağlı olarak aft oluşumuna rastlanabilir. Ancak afta sebep olan durumlar arasında öne çıkanlar şu şekilde sıralanabilir: Sert bir fırçayla ve sert hareketlerle diş fırçalama, yanağın ısırılması, tedavi amaçlı kullanılan diş apareyleri, enfeksiyon, ağız içindeki yanıklar, sigara, B12, folik asit, demir veya çinko eksikliği, çocuklarda görülen el-ayak hastalığı gibi bazı hastalıklar, hormonal değişimler, stres ve kaygı bozukluğu gibi psikolojik rahatsızlıklar.

Sebebi her ne olursa olsun, bilhassa uzun vadede geçmeyen ya da kişinin yaşam kalitesini düşüren aft tedavisi için öncelikle uzman bir diş hekiminden destek almak gerekir.

Aft tedavisi nasıl yapılır?

Medikal aft tedavisinde öncelikli olarak aft oluşumunun sebebi araştırılır. Eğer sorun vitamin eksikliği ise vitamin takviyesiyle problem çözülür. Farkı bir hastalığın semptomlarından biri olarak aft oluşumu gözleniyorsa söz konusu hastalıkla ilgili olan birime yönlendirme yapılabilir. Eğer sorun ağız ve diş bakımıyla ilgili yanlış uygulamalar ise hastaya bu konularda gerekli bilgilendirme ve yönlendirmeler yapılır. Bu süreçte uzman hekim, aftlardan kaynaklı mevcut acı ve ağrıyı hafifletmek amacıyla farklı anestezik kremler, antiseptik özelliğe sahip ağız çalkalama suları, pomad ve jelleri devreye sokabilir.

Ağız içinde ortaya çıkan aftların büyük bir kısmı 1 hafta ile 10 gün içinde kendi kendine söner. Herhangi bir medikal müdahaleye gerek duyulmayan aft vakalarında iyileşme sürecinin daha rahat geçmesi için bu süre zarfı içinde aşırı sıcak, baharatlı ya da asitli yiyeceklerden kaçınılması gerekir. Yemek yedikten sonra ağız içindeki yemek kalıntıları etkili bir biçimde temizlenmeli ve ağız hijyeni sağlanmalıdır. Bu şekilde nekahet döneminin daha kolay ve rahat geçmesi sağlanabilir.