Diş Gıcırdatma Tedavisi Nasıl Yapılır?

Diş gıcırdatma ve diş sıkma, insanlar arasında sanıldığından daha yaygın olarak gözlenen bir rahatsızlık olma özelliği taşır. Kişiyi bilinçdışı olarak bu eyleme iten sebepler birbirinden çok farklı olmakla birlikte rahatsızlığın büyük oranda stresle tetiklendiği gözlemlenmiştir.

Genellikle uyku esnasında dişlerin sıkılması ve gıcırdatılması şeklinde ortaya çıkan bruksizm, yani diş gıcırdatma tedavisi için sıklıkla başvurulan yöntemlerin başında gece plağı gelir. Uzman diş hekiminin uygun bulması halinde kişiye özel olarak tasarlanarak üretilen gece plakları sayesinde kişinin uyku esnasında dişlerini bilinçsizce sıkıp gıcırdatmasının önüne geçilmesi hedeflenir. Üst dişlere takılan plak, dişlerin birbirinin üzerine baskı uygulamasını ve bu şekilde zarar görmesini engeller.

Diş sıkma tedavisi, bütüncül olarak yaklaşılması gereken bir konudur. En sağlıklı ve kalıcı çözüm, sorunun kaynağına inmekle elde edilecektir. Bu amaçla, kişiyi diş gıcırdatma eylemine iten sebebin araştırılması mühimdir. Bu noktada uzman bir psikologdan destek alınabilir. Diş gıcırdatma ya da diş sıkmaya zemin hazırlayan psikolojik durumların varlığı profesyonel bir şekilde analiz edilerek bunların ortadan kaldırılması için gerekli tedavi süreçleri başlatılmalıdır. Sorun stres ya da anksiyite ise kişi, kendisini bu olumsuz ruh durumlarından uzak tutacak davranış biçimlerini hayata geçirmesi için yönlendirilmelidir. Bu sayede bruksizmle sonuçlanan olumsuz duygusal deneyimlerin yolu baştan kesilerek rahatsızlık kökten çözüme kavuşturulabilir. Bu noktada gece plağı da yine etkili bir yönetici tedavi yöntemi olarak kullanılabilir.

Diş sıkma tedavisi ne kadar sürer, sorusunun cevabını bilecek olan kişi uzman hekimdir. Mevcut problemle ilgili devreye girecek olan uzman diş hekimi ya da psikolog gibi profesyonel insanların öneri ve yönlendirmeleri doğrultusunda bir tedavi planı ortaya konur. Kişinin tedavi süresince gösterdiği gelişmeye bağlı olarak tedavi süresi değişkenlik gösterebilir. Hedeflenen sonuç elde edildiğinde ve kişi artık diş gıcırdatma probleminin kalıcı olarak üstesinden geldiğinde ise tedavi sonlandırılır.

Tedavisi ihmal edilen bruksizm rahatsızlığı kişide uzun vadede daha ciddi bazı problemlerin ortaya çıkmasına yol açacaktır. Sıkma ve gıcırdatmaya bağlı olarak dişlerin kırılması, dolguların düşmesi, çenede kapanış bozuklukları gibi durumlar bu problemlere örnektir. Ayrıca diş gıcırdatmaya ve diş sıkmaya bağlı olarak en sık görülen şikayetler arasında baş ve yüz ağrısı da gelmektedir. Söz konusu ağrılar ise kişinin günlük yaşam kalitesini doğrudan ve olumsuz yönde etkilemektedir.